God mag het weten

Kennen jullie het gezegde “God mag het weten”? Zomaar een gezegde als we voor een raadsel staan. Een kapotte wasmachine, een verdwenen sok, of waarom je collega altijd te laat komt…. God mag het weten.

Maar laten we eerlijk zijn: als er één iemand is die niet alles hoeft te weten, dan is het God wel. Die man/vrouw/het, laten we het voor de linkse cancel-cultuur een beetje inclusief laten blijven, heeft al genoeg aan zijn hoofd zonder onze aardse onzin. 

En als er iemand met een opgeheven vingertje bij de hemelpoort staat, is het God zelf wel. Dus waarom zouden we Hem in vredes- of mijn naam erbij betrekken?

Stel je voor: God, in zijn hemelse kantoor, met een overvolle inbox van gebeden en klachten. “Lieve God, waarom regent het altijd als ik met vakantie ben?” of “Waarom moest ik weer achter Hans lopen in de Brasserie?”.

En dan hebben we het nog niet eens over de serieuze problemen, honger, oorlog, mensen die nog steeds Crocs dragen. 

Als God alles zou moet weten dan loopt Hij nog een burn-out op voordat de dag om is. 

En om eerlijk te zijn, nemand wil een gestreste God die per ongeluk een meteoriet op Huize Spaland slingert omdat Hij zijn koffie in z’n verkeerde mok kreeg.

Mijn buurman, Jaap, die roept standaard “God mag het weten” als zijn grasmaaier weer eens kuren heeft. Echt Jaap, serieus? Denk je dat de Schepper van het universum, die sterrenstelsels uit zijn mouw schudt, tijd heeft om jouw tweede-hands gekochte grasmaaier te repareren waarmee je het kunstgras op je balkon maait? Laat God met rust, man! Ga naar de Gamma, koop een nieuwe bougie en los het zelf op. 

Of mijn tante Nelly die altijd “God mag het weten” mompelt als ze haar leesbril kwijt is terwijl die op d’r hoofd ligt. God heeft wel wat beters te doen dan haar bril in de gaten te houden.

En dan als je bij de hemelpoort aanklopt. We kennen allemaal het beeld: God, in een wolk van heilig licht, met een clipboard en een afkeurende blik, terwijl Hij je dossier doorloopt. “Dus, meneer Rosman, u dacht dat het een goed idee was om in 2003 kotsend aan de kop van de tafel te zitten na het drinken van 7 baco’s op de bedrijfsborrel?” Of: “Mevrouw De Vries, waarom hebt u zestien jaar lang de verkeerde afvalbak gebruikt voor uw glas?” Als God alles mag weten, dan weet Hij ook van die ene keer dat ik per ongeluk mijn dochter van de fiets liet vallen. En eerlijk, dat hoeft niemand te weten en al helemaal niet de Grote Baas boven.

Laten we het gezegde omdraaien. In plaats van “God mag het weten”, wordt het: “God, laat maar zitten.” Laat Hem lekker zijn goddelijke yoga doen, of wat Hij ook doet op zijn vrije zondag. Wij zijn zelf prima in staat om onze eigen mysteries op te lossen.

Waarom je kat altijd op je toetsenbord gaat liggen? Omdat hij een hersenloze haarbal is. Waarom je date niet terugbelt? Omdat je per ongeluk over je geslachstziekte hebt verteld. En waarom je leven soms voelt als een slecht geschreven boek? Tja, dat is gewoon zoals het leven loopt, daar heeft God echt geen memo voor nodig.

Dus, de volgende keer dat je roept “God mag het weten” bedenk dan: laat God lekker met rust. Hij heeft al genoeg aan zijn hoofd. 

En God hoeft het niet allemaal te weten, meestal komt dat ons beter uit!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *