
Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen….
Wat zegt het u nog? Ik gok erop dat het eerste dat bij u opkwam “een lang weekend vrij” was. Waarom zijn we eigenlijk vrij?
Niemand van de hedendaagse werknemers heeft één enkel flauw idee waarom ze vrij hebben of wat er is gebeurd met Pasen.
Het enige dat ze weten is dat ze zich 3 dagen tegoed gaan doen aan veel te dure boodschappen, zich helemaal te pletter vreten aan de chocolade, zich tot aan een delirium vol zuipen, een dagje als een kudde bezatte schapen rondbrengen op de meubelboulevard om op maandagavond boven het toilet te gaan staan kotsen en zodoende zich dinsdagochtend bij de werkgever ziek moet melden.
Wordt het niet eens tijd om dit soort dagen af te schaffen en die verplichte Christelijke vrije dagen toe te voegen aan je vrije dagen quota. Als je dan zonodig vrij wilt zijn op die dag, dan neem je gewoon een vrije dag.
De economie kan dan gewoon doorgang vinden. Het verzorgingshuis kan zonder personeelstekort zijn maaltijden op tijd uit serveren, het OV kan zijn tijdschema’s nakomen en andere activiteiten kunnen doorgang vinden. Werkgevers hoeven geen onhaalbare planning schema’s op te stellen want iedereen, op die ene kerkganger na, is er gewoon. De werknemer kan zijn verplichte dag gebruiken om zijn andere vakanties te verlengen of om zijn zoveelste baaldag op te nemen.
Ditzelfde geldt ook voor Pinksteren en de Kerst. Allemaal van die dagen dat mensen maar vrij willen hebben om zich te pletter te kunnen vreten maar totaal niet weten waarom.
Als je niet weet waarom heb je ook geen recht om die dag of dagen vrij te claimen, vind ik.
Afijn,
Prettige paashaas en kijk uit met van die opklemkuikentjes. Op sommige plekken kan dit zeer pijnlijk zijn.
