Concert

Toen ik veel jonger was ging ik regelmatig naar concerten in div. zalen of stadions. Je ging naar je favoriete bands bestaande uit een drummer, bassist, gitarist en een zanger(es). Ging je naar een duurdere uitgave van een band dan kwam er nog een gitarist bij, eventueel ook nog een percussionist, toetsenist en/of saxofonist.
Je ging daarheen om muziek te luisteren en vrienden van mij gingen ook mee staan dansen, klappen of zingen maar dat hoeft voor mij niet zo, maar gezien het enthousiasme stond ik daar alleen in. Nou niet helemaal alleen want ook Johan Derksen is daar niet van. Die gaat ook om te luisteren.

Nee, nu gaat men naar zo’n zelfde soort zaal of stadion om te zien hoe één of ander doorgedraaid persoon op knopjes van zijn, vooraf geprogrammeerde, beatbox / computer of hoe zijn technisch vernuft ook mag heten staat te drukken.
Waarschijnlijk heel indrukwekkend maar ik zie de waarde niet van zijn bij echte muzikanten gestolen samples die hij ‘vakkundig’ (proest, proest en nogmaals proest) zogenaamd aan elkaar staat te mixen.

Ik weet beter want die samples heeft ie thuis, waarschijnlijk door een AI programma, aan elkaar laten plakken om daarna op een usb stickie te zetten om later in zijn plastic muziekdoosje in te kunnen pluggen.
Let op, zo’n usb stickie is niet hetzelfde als de stickies die al rokend werden gedeeld met de mede concert gangers zoals dat in vroegere tijden gebeurde.

Als ze daar dan staan te kijken naar iets wat voor de echte muziekliefhebber niet eens een optreden mag heten dan halen ze hun mobieltje uit hun zak om dan plaatjes te schieten van wat er bij die mislukte “muzikant” op de achtergrond gebeurt.
Dit soort geprojecteerde beelden schijnen nodig te zijn om het interessant te houden.

Echte bands deden dit door een gitaarsolo te laten horen die alleen door God Apollo, de god van de muziek, kon worden nagespeeld.
Nee, heden ten dage wordt er een plastic doosje open getrokken om beeldjes te projecteren die dan door de zombie-jeugd in een ander stukje draagbaar plastic doosje moeten worden vastgelegd.

By the way, ik ken slechts één band uit het verleden die hun muziek iets extra’s moesten geven in de vorm van laserstralen maar toevallig vind ik die band “Pink Floyd”, ook niks. Maar die maakten dan in ieder geval nog zelf muziek.

Waar is het in Gods- of Mijnsnaam fout gegaan. Wat een verschrikking om dit soort slappe aftreksels, van wat eerder een concert heette, te moeten zien.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *