
In Engeland gaat men de jeugd waarschuwen voor de oude films van James Bond. Dit omdat er stereotypes zijn die heden ten dage niet door de beugel zouden kunnen.
Als voorbeeld wordt er gegeven dat James Bond in ‘You Only Live Twice’ zich vermomd als Aziaat en dat James Bond met al zijn charmes in ‘Goldfinger’ Pussy Galore overhaalt om sex te hebben, terwijl zij duidelijk ‘nee’ heeft gezegd.
Wat ik mij nu afvraag hoe het zo ver heeft kunnen komen dat ik alsnog ben opgevoed met normen en waarden waar ik heden ten dage toch aan twijfel bij de jeugd van nu.
Ik had nu eigenlijk helemaal verknipt en verdorven moeten zijn.
Ik zou vele burnouts en diverse doodgestoken of verwonde personen op mijn naam moeten hebben staan. Ik heb namelijk die waarschuwingen van nu helemaal niet gekregen toen ik films keek. Ik wist trouwens wel het verschil tussen realisme en fictie.
Ik heb met mijn 62 jaar nog nooit een burn-out opgelopen daar waar de tegenwoordige jeugd dit al kan oplopen als ze een losse veter in hun schoen hebben en die niet meer zelf kunnen knopen omdat dit altijd door hun verzorger werd gedaan, terwijl ik diverse stereotypes in films heb gezien dus daar alle reden toe zou hebben.
Ook heb ik, ondanks dat wij nooit gewaarschuwd zijn voor zulke stereotypes, mijzelf nooit de ene dag een roze mannetjes olifant gevoeld ondanks dat ik wel een slurfje heb en de andere dag mijzelf een rupsje gevoeld en in mijn roze tutu over straat ben gegaan.
Ook ben ik zonder al die waarschuwingen nooit pilletjes gaan slikken of spuiten in mijn lichaam gaan zetten om een leuk weekend te hebben.
Ondanks het gebrek aan waarschuwingen voor stereotypes in films ben ik nooit bommen gaan plaatsen, drugscontainers gaan leeghalen in de haven, nooit vuurwerk gegooid naar hulpverleners en ook nooit iemand aan mijn mes geregen alleen omdat ik vond dat dat nodig was.
Misschien dat wij er beter aan zouden doen om die waarschuwingen achterwege te laten. Wellicht dat we daarmee een weerbare generatie kunnen creëren die minder snel uit de band zullen gaan lopen.
Maar ja, ik kom uit een generatie die opgevoed is met allerlei stereotypes dus wat zou ik me ermee bemoeien. De opvoeddeskundigen zullen het wel veel beter weten.
