
De meeste mensen onder ons hebben weleens een glas melk gedronken, of op z’n minst geproefd. Vroeger werd zelfs beweerd dat melk gezond voor je is, je zou er kalk van krijgen voor je botten. Het zal wel. Het enige dat ik denk bij een glas melk is: wie was de eerste die dat ontdekte?
Er moet toch iemand zijn geweest die op een landweggetje liep en dacht: ik heb dorst, laat ik eens kijken of ik iets te drinken kan vinden. Hij, voor het gemak ga ik er even van uit dat het een hij was, want de grote uitvindingen worden altijd door een man gedaan, is dus onder een koe gaan liggen en op zo’n speen gaan liggen lurken.
Hoe kwam hij op het idee om dat te doen? Was dit het eerste het beste dier dat hij tegenkwam? Had hij dit misschien ook al geprobeerd bij een geit? Een varken? Wat als het eerste het beste dier een stier was geweest? Zou hij misschien zijn begonnen bij een stier, en beviel hem die “melk” niet zo goed? Of kon hij het gekreun en gesteun van die stier niet velen? En wat als hij “stierenmelk” nu eens wél lekker had gevonden… zouden wij dan nu driemaal daags een glas daarvan drinken?
Ik blijf nu met allerlei vragen zitten waarvan er toch velen zijn die ik liever niet in mijn hoofd zou hebben.
Want zou deze man, dankzij het succes van zijn ‘uitvinding’, verder zijn gaan denken en ook de eerste zijn geweest die dacht: laat ik eens iets eten dat er uit de kont van een kip komt. Of dacht hij dit ook al bij die koe?
Sommige dingen zou ik liever niet willen weten…
