
De aarde, die blauwe bol, draait al 4,7 miljard jaar haar rondjes rond de zon en ze heeft ons, de mensheid, gewoonweg niet nodig om haar klimaatverandering te bewerkstelligen. Dat was namelijk al een dingetje voordat de eerste mens een vuurtje stookte om zijn mammoetvlees te grillen. Ze heeft al vele ijstijden, hittegolven en alles ertussenin meegemaakt zonder onze goedbedoelde, maar vergeefse, bemoeienis.
En nu, met al onze oneindige wijsheid, denken we dat we de boel kunnen redden met onze elektrische auto’s en Extinction Rebellion protesten op de snelweg of in het museum. Terwijl wij onszelf vastplakken aan een tafel, een snelweg of een museumstuk, is de aarde gewoon bezig om haar cyclus te volbrengen. Ze heeft al miljarden jaren opwarming en afkoeling meegemaakt en zal dat blijven doen met of zonder onze CO2-uitstoot.
We praten over ‘klimaatprotest’ alsof we daardoor de verandering kunnen stopzetten. Maar laten we eerlijk zijn, de aarde heeft ons al overleefd en ze zal ons weer overleven. Al die paniek, al die klimaatmarsen, het is allemaal net zoveel waard als een druppel water op een gloeiende plaat.
Ja, we hebben ook een beetje schuld, maar serieus, de aarde heeft zich al door veel grotere problemen heen geworsteld.
Dus, laten we ophouden met onszelf zo serieus te nemen. De aarde zal ons heus niet missen als we er niet meer zijn.
Cynisch? Misschien. Maar zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.
